tekst: Klaus H¿eck
[fra Klaus H¿eck:
Projekt Perseus, Arena 2007, 2.udgave Gyldendal 2007]
KVARTFINALER
KAMP NR 9
til kampen i
manilla er reglerne ¾ndrede
der er
begr¾nset udskiftning som
vil betyde en
acceleration af volden
selektionen forts¾tter
til d¿den
den er ikke
l¾ngere en styrke
men en
krampetr¾kning der ikke
adskiller
mennesket fra dyreriget en
brutal spasme
som i en kat der har fŒet
cyankalium
ved periodens udl¿b er n¾sten
halvdelen af
manillas hold udgŒet
fra et
interview med en
af
birminghams stoppere:
sker der ikke
lidt for mange d¿dsfald
i disse
kampe-nej er livet
ikke kun liv
med d¿den
som
modspiller alt andet ville v¾re
l¿gn og
flugt-hans beige
farvede hjelm
er blodig
jeg mener
volden er blot
en slags
bindeled mellem liv og d¿d
KAMP NR 10
the new york
dolls versus
the killers
from odessa stŒr der pŒ
plakaterne
der reklamerer for kampen
matthews
versus valeri vronskij
stŒr der
mellem et hav af blŒ
stjerner og
r¿de striber
the blue
versus the red stŒr
der med en
klar hentydning til
tilstanden
f¿r korporationskrigene
denne
nostalgi huer ikke eksekutivet
dette burde
have v¾ret k¾rlighedens
Œrhundrede
the age of love den rene
energi
udm¿ntet i Œnd og tolerance
i stedet blev
det afmagtens
the century
of rollerball and violence
alligevel er
der noget storslŒet og
tragisk over
odessas l¿bere denne
aften hvor de
n¾sten
gŒr deres
udslettelse im¿de uden at kny
som en karpe
uden at slŒ med halen
KAMP NR 11
centropolis
den f¿rste
st¿rre sattelitby
i kredsl¿b om
jorden verdens
hovedstad
kalder de sig deroppe
ikke uden en
vis stolthed
pŒ
bartholomew stadion som det
paradoksalt
nok hedder eftersom
korporationen
str¾ber v¾k fra enhver
form for
heltedyrkelse brager bifaldet
ned mod de
gyldne
dr¾bere med
slim jupiter i spidsen
et studie i
blod sŒ r¿dt som
kievholdets
tr¿jer
et studie i
brustne ¿jne gule som opaler
det er hvad
der er blevet tilbage af det
tyvende
Œrhundrede for det var der
grunden blev
lagt til
dette
voldsomme drama der bydes pŒ i aften
pŒ d¿dens
drabant
kievs
mandskab l¿fter pighandskerne
kievs
mandskab kastes for l¿verne
KAMP NR 12
tokyo for
terror og kirseb¾rblomster
voksende i
tillukkede kasser
under den
kuppel som g¿r byen til eet stort
drivhus med
kunstig sol og atmosf¾re
spillerne
b¾rer til denne
kvartfinalekamp
hvide
bind om
hj¾lmene for
at
understrege traditionerne mŒske netop
fordi de
spiller helt
uortodokst og
utraditionelt
verdensmestrene
fra houston er
sat specielt
op til kampen idet
deres leder
jonathan e af energi
eksekutivet
er blevet anmodet om
at tr¾kke sig
tilbage fra holdet
de er bange
for hans position
bange for
hans popularitet
jonathan
jonathan jonathan
lyder det
igen taktfast fra
det medbragte
heppe og hylekor