ROLLERBALL

tekst: Klaus H¿eck

[fra Klaus H¿eck: Projekt Perseus, Arena 2007, 2.udgave Gyldendal 2007]

 

KVARTFINALER

KAMP NR 9

 

til kampen i manilla er reglerne ¾ndrede

der er begr¾nset udskiftning som

vil betyde en acceleration af volden

selektionen forts¾tter til d¿den

den er ikke l¾ngere en styrke

men en krampetr¾kning der ikke

adskiller mennesket fra dyreriget en

brutal spasme som i en kat der har fŒet

cyankalium ved periodens udl¿b er n¾sten

halvdelen af manillas hold udgŒet

 

fra et interview med en

af birminghams stoppere:

sker der ikke lidt for mange d¿dsfald

i disse kampe-nej er livet

ikke kun liv med d¿den

som modspiller alt andet ville v¾re

l¿gn og flugt-hans beige

farvede hjelm er blodig

jeg mener volden er blot

en slags bindeled mellem liv og d¿d

 

KAMP NR 10

 

the new york dolls versus

the killers from odessa stŒr der pŒ

plakaterne der reklamerer for kampen

matthews versus valeri vronskij

stŒr der mellem et hav af blŒ

stjerner og r¿de striber

the blue versus the red stŒr

der med en klar hentydning til

tilstanden f¿r korporationskrigene

denne nostalgi huer ikke eksekutivet

 

dette burde have v¾ret k¾rlighedens

Œrhundrede the age of love den rene

energi udm¿ntet i Œnd og tolerance

i stedet blev det afmagtens

the century of rollerball and violence

alligevel er der noget storslŒet og

tragisk over odessas l¿bere denne

aften hvor de n¾sten

gŒr deres udslettelse im¿de uden at kny

som en karpe uden at slŒ med halen

 

KAMP NR 11

 

centropolis

den f¿rste st¿rre sattelitby

i kredsl¿b om jorden verdens

hovedstad kalder de sig deroppe

ikke uden en vis stolthed

pŒ bartholomew stadion som det

paradoksalt nok hedder eftersom

korporationen str¾ber v¾k fra enhver

form for heltedyrkelse brager bifaldet

ned mod de gyldne

dr¾bere med slim jupiter i spidsen

 

et studie i blod sŒ r¿dt som

kievholdets tr¿jer

et studie i brustne ¿jne gule som opaler

det er hvad der er blevet tilbage af det

tyvende Œrhundrede for det var der

grunden blev lagt til

dette voldsomme drama der bydes pŒ i aften

pŒ d¿dens drabant

kievs mandskab l¿fter pighandskerne

kievs mandskab kastes for l¿verne

 

KAMP NR 12

 

tokyo for terror og kirseb¾rblomster

voksende i tillukkede kasser

under den kuppel som g¿r byen til eet stort

drivhus med kunstig sol og atmosf¾re

spillerne b¾rer til denne

kvartfinalekamp hvide

bind om hj¾lmene for

at understrege traditionerne mŒske netop

fordi de spiller helt

uortodokst og utraditionelt

 

verdensmestrene fra houston er

sat specielt op til kampen idet

deres leder jonathan e af energi

eksekutivet er blevet anmodet om

at tr¾kke sig tilbage fra holdet

de er bange for hans position

bange for hans popularitet

jonathan jonathan jonathan

lyder det igen taktfast fra

det medbragte heppe og hylekor