ROLLERBALL

tekst: Klaus H¿eck

[fra Klaus H¿eck: Projekt Perseus, Arena 2007, 2.udgave Gyldendal 2007]

 

SEMIFINALER

KAMP NR 13

 

igen er reglerne ¾ndrede til dette

voldens cirkus i semifinalerne mΠingen udskiftningsspillere benyttes hvilket vil sige

at der bliver tale om en drabets

progression en mordets

hyperbel for at nŒ det endelige mŒl:fred

betelgeuse lyder om kap med

centropolis pΠnattehimlen de gyldne

dragter strŒler om kap med d¿den

pΠalle sektioner af banelegemet

 

efterŒret kan ikke registreres her pŒ

drabanten sŒ manillas hold har v¾ret til filmforevisningen:bladene falder

hum¿ret er ellers h¿jt fordi

samtlige spillere har fŒet lovning

pŒ et sŒkaldt pleasure card hvis

de slŒr centropolis ber¿mte team

tr¾neren clitas er ogsŒ optimist

fordi de lysebrune er sΠundertippede

at de kan spille helt uden nerver

 

KAMP NR 14

 

houston ligger som et glansbillede

i natten et netop fixeret negativ af

sig selv endelig er verdensmestrene

pΠhjemmebane i kontrolcentrenes by

alle sejl er sat til for at g¿re

broderstriden til Œrets kamp

publikum i ekstase rŒber:

jonathan jonathan jonathan

og stjernespilleren over alle siger

til sin griber:how I love this game

 

the new york city rollers har i anledning

af dagen skiftet den blΠholddragt

ud med en helt stars and stripesfarvet

hj¾lmene er et orgie af hvide stjerner

somom de var blevet ramt

af en meteorsv¾rm

darby matthews kaster smΠvimpler

op pΠtilskuerpladserne

men hilses af en infernalsk hyleconcert endnu

er lokalpatriotismen ikke udryddet

 

FINALE

KAMP NR 15

 

reglerne er ¾ndrede pŒ ny i finalen

ingen udskiftninger er lovlige og

spilletiden er ubegr¾nset

det er n¾sten at tage mŒl af evigheden

jonathan e ser strŒlende ud i sin

orangefarvede rumdragt

den ligner ahornblade i oktober publikum

er i jubel:jonathan jonathan jonathan

ved kampens slutning er han den

eneste tilbage pŒ den br¾ndende bane

 

voldens drapa er ved at slutte

centropolis l¾gger an pŒ angreb

ikke i spillets regi men pΠhver

enkelt modstander hvis du kan

uskadeligg¿re dem alle har du vundet

er filosofien bag en voldens apoteose

og det med den bagtanke

at skabe fred alle andre steder

at samle volden et eneste sted

nemlig i dette grusomhedens teater

 

SEJRSHYMNE

 

houston har vundet men det spiller

ingen rolle de har alligevel tabt

en hel civilization der anvender

al sin energi pΠat vinde ligegyldigt

hvad i stedet for at svare gud

en sŒdan kultur har tabt

lad da denne samling stΠsom en

skamst¿tte over det tyvende Œrhundrede

hvor fundamentet blev

lagt til vold magt og rollerball